Každý předškolák již od září pracuje s tzv. portfoliem, což je soubor činností a pracovních listů
pro rozvoj schopností a dovedností potřebných pro vstup do základní školy.
Učitelky sledují pokroky jednotlivých dětí, nabízejí jim konkrétní činnosti
a konzultují s rodiči jejich úspěchy nebo společně hledají další cesty při výchově a vzdělávání.
Snažíme se o to, aby děti před vstupem do základní školy dosáhly těchto kompetencí:
Co všechno chci vědět a umět
Chci být obratný a pohybově zdatný
• Zvládnu dobře lézt, chodit, běhat a skákat i přes překážky a v různém terénu; orientuji
se v prostoru.
• Při chůzi a běhu mám krok pravidelný a rytmický, v optimální stopě s doprovodem paží.
• Skáču vpřed i vzad, do dálky, poskakuji v dřepu, umím i na jedné noze, umím skákat panáka; snažím se skákat přes švihadlo.
• Umím se plazit po břiše na rovné i šikmé podložce.
• Mám správný postoj při hodu míčkem, házím vrchem i spodem.
• Znám různé polohy těla, umím své tělo ovládnout, udržím i rovnováhu.
• Ovládám, zkoumám, zkouším manipulaci s různými pomůckami - kutálím, vyhazuji, chytám,
kopu, i trochu dribluji, posiluji koordinaci svého těla - stoj na jedné noze.
• Umím ovládat svou sílu při pohybu.
• Vydržím delší dobu se pohybovat (běhat, skákat), ale umím i odpočívat.
• Vím, co je tělu prospěšné a co mu škodí ( pohyb, správná životospráva).
Chci být šikovný a samostatný
• Umím si hrát s kamarády. Dodržuji pravidla. Umím prohrávat i vyhrávat. Vydržím u hry i práce. Umím překonávat přiměřené překážky. Umím odpovídat na otázky. Umím naslouchat jiným. Pamatuji si uloženou povinnost. Rád se zapojuji do činností.
• Už dovedu či zvládnu, nebo už umím: úchop špetkou, modelovat kouli, hada, placku, válec a jiné tvary; mačkat, trhat, vytrhávat, skládat, lepit, stříhat papír; vyhledávat vhodný tvar; sestavovat vzorce podle předlohy; namotávat provázek na cívku; manipulovat s malými a velkými tvary - sestavovat
a stavět, vkládat a vyndat, navlékat, šroubovat, aj.
• Uložím věci do své přihrádky, kapsy, tašky, skříňky, zásuvky, na věšák, ramínko.
• Zvládnu rozsvítit i zhasnout; umím otevřít i zavřít dveře.
• Poznám si své věci a dovedu je uložit na své místo.
• Umím se o sebe postarat: zvládnu se sám svléknout a obléknout, obout i zout; dovedu zapnout, knoflík, zip, druk, pásek; umím zavázat kličku; umím si vyčistit zuby, umím se učesat;
umím si správně umýt ruce i obličej.
• Umím stolovat, zvládnu správně držet příbor.
Chci se učit psát
• Umím napsat psaníčko zleva doprava; při grafických a výtvarných činnostech; využívám celou plochu papíru, nebo prostoru.
• Dovedu nakreslit dům, strom, postavu, auto; dovedu vybarvit omalovánky; zvládnu čáru plynulou ; umím dokreslovat, obkreslovat, umím graficky napodobit jednoduchý tvar;
o dovedu čárat zuby, pilu nebo šneka, klubko
o zvládnu držet směr čar
• Zvládnu kreslit, malovat, modelovat,….roztírat pastel, barvu, aj.
• Umím správně držet tužku.
Chci se učit číst
• Umím rozlišit první hlásku ve slově, podobně znějící slova, slova ve větě.
• Mám zájem o písmena, znám písmena svého jména.
• Umím pozorně poslechnout čtenou pohádku, vyprávění.
• Zvládnu dramatizovat; reprodukovat říkadla, písničky; dovedu zpaměti říkadlo, rozpočítadlo, básničku, písničku; umím vyprávět krátký příběh nebo pohádku, srozumitelně se umím vyjádřit
ve větách; vyprávím podle obrázků; zvládnu popsat nejen svoji kresbu, ale i obrázek.
• Dovedu pracovat s knihou, tzn. otevírat knížku, listovat, vyhledávat obrázky, "číst" obrázky zleva doprava, shora dolů.
• Umím rytmickým vytleskáním rozdělit slovo na slabiky.
Chci se učit počítat
• Vím, co znamená: více, méně, stejně; vím kam je vpravo a kam vlevo; vím kde je nad, pod, vedle, před, za, uvnitř a vně.
• Dovedu počítat po jedné a vím, že poslední označené číslo určuje počet prvků.
• Poznám shodu, odlišnost i změnu; doplňuji do celku a skládám celek z částí; řadím předměty
dle pokynu zleva.
• Třídím, uspořádám a porovnávám různé předměty, věci podle velikosti, tvaru, vlastnosti, barvy.
• Zvládnu třídit a uspořádat drobné předměty - do přihrádky, krabice, nádoby, sáčku, aj.
• Poznám čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník.
• Rozumím slovům: krátký a dlouhý; kratší, delší; vpředu, vzadu; první, poslední; mezi, uprostřed.
• Vím, co je nahoře a dole, velký a malý, stejný a jiný.
Chci vědět všechno o světě
• Vím něco o věcech a jejich vlastnostech - předměty denní potřeby, hračky, nádobí, nářadí, nábytek, potraviny.
• Znám dopravní prostředky - dovedu se správně chovat
na silnici.
• Vím něco o přírodě; o ročních obdobích a o počasí (teplo, zima, déšť, sníh, aj.), o přírodních jevech (duha, aj.),
o zvířatech (ptáci, ryby, hmyz) domácích, hospodářských, volně žijících u nás, v ZOO, exotických
a o jejich mláďatech;
o rostlinách (květiny, stromy, keře, ovoce, zelenina).
• Vím něco o čase - den a noc; částech dne - ráno, dopoledne; včera, dnes, zítra
• Znám a orientuji se ve svém okolí (mateřská škola, bydliště, význačné budovy); znám cestu do MŠ.
• Účastním se oslav svátků během roku a podílím
se na přípravách.
• Znám některé problémy životního prostředí - pečuji
o své okolí a prostředí, třídím odpady, zacházím správně
s potravinami.
Chci vědět všechno o sobě a lidech
• Co vím o lidech - znám některé jejich činnosti a zaměstnání; vím, že pracují, sportují, odpočívají; vím, že jsou odlišní, různě mluví, žijí, mají různé zvyky.
• Co vím o sobě -znám své tělo, jeho části, umím o něj pečovat, chránit ho, ale i ho živit, umím popsat jak se cítím.
• Vím, kdo je má rodina (rodiče, příbuzní); co kdo doma dělá.
• Umím využít svých smyslů (zrak, sluch, hmat, čich, chuť).
• Znám základní barvy i některé jejich odstíny.
• Znám své jméno, popř. adresu; znám jména dětí ve třídě
i jména učitelek.
Dítě, které odchází z mateřské školy, mělo by být zralé pro vstup do základní školy. Termín školní zralost znamená, že je ditě zralé fyzicky, psychicky, sociálně
a emocionálně.
Nabízíme rodičům několik materiálů, které objasňují pojem školní zralost
a několik her a činností vhodných pro děti předškolního věku.
![]() | Školní zralost | 61 kB |
![]() | Náměty her pro přrdškoláky | 155 kB |
![]() | O dozrávání | 43 kB |